بررسی ترکیبهای تشکیل دهنده اسانس و اثرات ضد میکروبی اسانس و عصاره الکلی artemisia sieberi از منطقه فیروزکوه

نویسندگان
چکیده

این تحقیق به منظور استخراج و بررسی کمی وکیفی اسانس و همچنین بررسی اثرات ضد میکروبی اسانس، عصاره متانولی و فراکسیونهای مختلف artemisia sieberi در مرحله گل دهی صورت گرفت. اندامهای هوایی  a. sieberi از منطقه فیروزکوه جمع آوری شده و پس از خشک شدن سر شاخه های سبز برای اسانس گیری و عصاره گیری مورد استفاده قرار گرفت. اسانس گیری به روش تقطیر با آب و آنالیز اسانسها توسط دستگاههای gc و gc/ms صورت گرفت. در آنالیز اسانس مجموعاً 20 ترکیب شناسایی شد که عمده ترین این ترکیبات در اسانس a. sieberi  عبارت بودند از8،1-سینئول (6/47 درصد)، کامفور (5/35 درصد) و کامفن (3/8 درصد). همچنین عصاره متانولی و از این عصاره فراکسیونهای کلروفرمی، بوتانولی و آبی تهیه شد و نهایتاً اثرات ضدمیکروبی اسانس و عصاره و فراکسیونهای آنها بر علیه 8 نوع باکتری گرم مثبت و گرم منفی مورد بررسی قرار گرفت . باکتریهای مورد مطالعه عبارت بودند از: bacillus cereus، bacillus subtilis، kelebsiella penomonia، pseudomonas aeruginosa، escherchia coli ، yersinia  entrocolitica،  staphylococcus  aureus وmicrococcus luteus . مطالعه اثر ضد میکروبی اسانس بر علیه باکتریهای گرم مثبت نشان داد که اسانس باعث ایجاد هاله های عدم رشد بیش از 20 میلی متر روی باکتریهای گرم مثبت شده و بنابراین اثر قوی بر علیه این باکتریها داشته است. به نحوی که میزان این اثر با اثر تتراسایکلین و اریترومایسین برابر بوده است. مقایسه اثر ضد میکروبی اسانس بر علیه باکتریهای گرم منفی نشان داد که اثر اسانس بر باکتریهای مختلف شباهتها و تفاوتهایی داشته است. اسانس بر علیه p. aeruginosa بی اثر بود، در حالی که بر k. pneumonia اثرقوی داشت. مقایسه اثر اسانس بر e. coli با آنتی بیوتیکهای جنتامایسین و کربنیسیلین نشان داد که اسانس اثر قوی تری از آنتی بیوتیکهای سنتزی داشته است.  اثر اسانس a. sieberi از اثر جنتامایسین و کربنیسیلین بر y. entrocolitica کمتر بود. نتایج به دست آمده از بررسی اثرات ضد میکروبی عصاره و فراکسیونهای آن نشان دادکه هاله های عدم رشد ایجاد شده بر علیه باکتریهای مذکور یکسان نبوده است . بیشترین هاله عدم رشد ناشی از عصاره متانولی بر روی y. entrocolitica ایجاد شد در حالی که این عصاره هیچ اثری بر روی e. coli نداشت. به نظر می رسد از اسانس و عصاره a. sieberi یا فراکسیونهای خاصی از آن می توان برای درمان برخی از بیماریها استفاده کرد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی ترکیبهای تشکیل دهنده اسانس عصاره بادرشبو Dracocephalum moldavica L.

محل جمع آوری گیاه: اطراف کرج فصل جمع آوری گیاه: تابستان اندام مورد استفاده: سرشاخه های گلدار روش اسانس گیری: خیساندن در حلال هگزان بازده اسانس: 1.6 درصد نسبت به وزن H,GDI 'DHI ترکیبهای اصلی: ژرانیال (33%) ، ژرانیال استات (29%)، نرال(26%)، ژرانیول (6.6%)

متن کامل

بررسی ترکیبهای تشکیل دهنده اسانس درمنه Artemisa siberi Besser

 محل جمع آوری گیاه: اطراف تهران فصل جمع آوری گیاه: اواخر خرداد ماه اندام مورد استفاده: قسمتهای هوایی گیاه روش اسانس گیری: تقطیر با آب و بخار با دستگاه Kasier & Lang بازده اسانس: 0.5 درصد نسبت به وزن گیاه خشک ترکیبهای اصلی: کامفر(0.39%)، لیمونن+ 1و8 سینئول(15%)، کامفن(6%)، آلفا پی نن(5%)

متن کامل

تاثیر روش اسانس گیری بر کمیت و ترکیبهای تشکیل دهنده اسانس اوکالیپتوس کامالدولنسیس از ایران

با توجه به تاثیر روشهای مختلف اسانس گیری بر بازده و نیز ترکیبهای تشکیل دهنده اسانسها، در این مقاله روشهای متداول اسانس گیری برای گیاه Eucalyptus camaldulensis Dehn.  مورد مطالعه قرار گرفته اند. برای تهیه اسانس از این گیاه، سه روش مختلف تقطیر با آب و بخار، تقطیر با آب و تقطیر با بخار آب، به کار رفته است. بازده اسانس گیری برای سه روش مذکور به ترتیب برابر 0.22، 0.60 و 0.60 درصد بود (بر اساس وزن بر...

متن کامل

بررسی ترکیبهای تشکیل دهنده اسانس آویشن شیرازی Zataria multiflora Boiss.

محل جمع آوری گیاه: استان فارس فصل جمع آوری گیاه: خرداد ماه اندام مورد استفاده: قسمت هوایی گیاه روش اسانس گیری: تقطیر با آب و بخار با دستگاه Kaiser & Lang بازده اسانس: 3.3 درصد نسبت به وزن گیاه خشک ترکیبهای اصلی: کارواکرول (37%)، ارتو- سیمن (15%)، دودکان (9%)، گاما – ترپینن (6.5%)

متن کامل

بررسی ترکیب های تشکیل دهنده و اثرات ضدمیکروبی اسانس و عصاره الکلی گیاه دارویی Artemisia spicigera C. Koch. از استان مازندران

در این تحقیق به‌منظور شناسایی مواد مؤثره و بررسی اثرات ضدمیکروبی گیاه Artemisia spicigera، سرشاخه‌های هوایی و گلدار گیاه از منطقه رینه مازندران جمع‌آوری شد وضمن استخراج و بررسی کمی و کیفی اسانس، استخراج عصاره متانولی و تهیه فراکسیون‌های مختلف از آن صورت گرفت. پس از خشک شدن سرشاخه‌های سبز اسانس گیری به روش تقطیر با آب و آنالیز اسانس‌ها توسط دستگاه‌های GC و GC/MS صورت گرفت. در آنالیز اسا...

متن کامل

بررسی ترکیبهای تشکیل دهنده اسانس درمنه ترکی Chenopodium botrys L.

محل جمع آوری گیاه:کوهدشت فصل جمع آوری گیاه: تابستان اندام مورد استفاده: قسمتهای هوایی گیاه روش اسانس گیری: تقطیر با آب و بخار با دستگاه Kasier & Lang بازده اسانس: 15 درصد نسبت به وزن گیاه خشک ترکیبهای اصلی: کارون (63%)، آلفا- توجن (16%)، بتا-بیزابولن(6.9%)

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
زیست شناسی ایران

جلد ۲۵، شماره ۳، صفحات ۴۴۵-۴۵۵

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023